Vanzarile de bere au scazut cu 8,6%, pentru al doilea an consecutiv. Pierderile statului din TVA şi alte taxe au depasit incasarile din accize

Piaţa berii a scăzut anul trecut cu 8,6% faţă de 2013, pentru al doilea an consecutiv, pe fondul presiunii fiscale, potrivit Asociaţiei Berarii Romaniei, care speră la o revigorare a consumului dacă va fi adoptat noul Cod Fiscal, documentul prevăzand reducerea accizei.

Potrivit sursei citate, scăderea pieţei la 14,9 milioane hectolitri a fost cauzată de creşterea accizei la bere cu 16% in 2013, continuată cu modificarea, in 2014, a cursului de schimb pentru calculul acesteia, determinand un avans al accizei cu 5 puncte procentuale.

In 2013, piaţa a scăzut cu peste 10%.

"După doi ani consecutivi de contracţie accentuată a consumului avand ca principală cauză presiunea fiscală, piaţa berii are nevoie de o gură de oxigen. (...) Sperăm intr-o revigorare a consumului după reducerea accizei prevăzută in proiectul de Cod Fiscal, la minimul european. (...) Pe fondul contracţiei consumului, pierderile la bugetul de stat din TVA şi alte taxe aferente producţiei de bere au depăşit veniturile din acciză", a declarat preşedintele Berarii Romaniei, Lucian Ghinea, care este şi directorul general al Bergenbier.

Un roman a consumat, in medie, anul trecut, 74 de litri de bere, in scădere de la 81 litri in 2013 sau faţă de maximul de 99 litri in 2008.

Contracţia pieţei de bere din 2014 a condus la o scădere cu 2 milioane de euro a bugetelor investite de berari, acestea totalizand 60 milioane de euro.

"Această scădere o putem traduce cu 6.000 de locuri de muncă mai puţin in industrie, achiziţii de materii prime mai mici cu 5,6 milioane euro, 6 milioane euro incasări mai mici la bugetul statului", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii Romaniei.

La nivelul producătorilor din asociaţie, numărul angajaţilor s-a redus cu 300 anul trecut, ajungand la 3.700. Exporturile au scăzut anul trecut cu 0,05 milioane hectolitri, la 0,45 milioane hl, iar importurile s-au redus cu 0,09 milioane hectolutri, la 0,45 milioane hl. De altfel, 96% din piaţa locală de bere reprezintă producţie locală.

Din totalul consumatorilor, 53,1% (in scadere cu 0,1 puncte procentuale faţă de anul precedent) au preferat berea la PET, consumul de bere la sticlă a scăzut cu 0,5 puncte, la 25,8%, iar consumatorii de bere la doză au reprezentat 17,6% din piaţă, cu 0,5 puncte mai mult faţă de anul precedent. Berea la halba a acoperit 3,5% din piaţă, cu 0,1 puncte mai mult faţă de anul precedent.

Asociaţia Berarii Romaniei a fost infiinţată in 2008 şi are 8 membri: Bergenbier, Heineken, URBB, Ursus, Martens, microberăria Clinica de bere şi Soufflet Malt Romania şi Asociaţia producătorilor de hamei. Cei şase membri producători de bere furnizează peste 80% din cantitatea de bere consumată in Romania

Sursa: Mediafax

31-03-2015