Transavia este la un pas de achizitia a doua unitati de productie de carne de pui
Transavia, cel mai mare producător de carne de pasăre din Romania, ar putea incheia in octombrie achiziţia a două unităţi de producţie, in urma căreia producţia şi afacerile companiei vor creşte cu 70-80% in următorii 3 ani, estimările pentru 2014 fiind de plus 8-12% la afaceri şi de 50% la profit.

"Suntem in discuţii de o jumătate de an pentru două unităţi de producţie de carne de pasăre. S-ar putea să incheiem chiar luna aceasta. Suntem in tratative avansate, in proporţie de 80-90%. Am rămas la faza ca fiecare să-şi armonizeze partea de documente, in aşa fel incat intr-o lună, maxim două, să realizăm tranzacţia", a declarat pentru MEDIAFAX Ioan Popa, directorul general şi proprietarul grupului Transavia.
El nu a dorit să dezvăluie numele unităţilor de producţie sau valoarea tranzacţiilor şi precizează că obiectul achiziţiilor este reprezentat in principal de active, dar ar putea păstra şi din angajaţi, dacă se vor adapta regulilor companiei. Transavia va ajunge după cele două achiziţii la 2.200 - 2.300 de angajaţi, de la 1.600 in prezent. Venitul mediu al unui angajat Transavia este de 3.300 lei, incluzand salariul, transportul, tichete de masă, produse şi o masă pe zi.
Aceste achiziţii fac parte din planul proprietarului Transavia de a ajunge la o producţie de 100.000 de tone de carne pe an.
Ioan Popa a declarat că in urmă cu 23 de ani, cand a pornit afacerea, producea intr-un an cat acum in patru ore. In prezent, Transavia are o capacitate de producţie de peste 55.000 tone de carne pe an.
Ultima achiziţie a Transavia a avut loc in 2007, cand a cumpărat Avicola Braşov, unitate care reprezintă 34% din producţia totală a companiei.
In ceea ce priveşte viitorul după creşterea capacităţii de producţie, Ioan Popa spune că are mai multe planuri şi nu exclude o creştere a exporturilor.
"Nu excludem niciun fel de piaţă, avem mai multe planuri", a arătat Ioan Popa.
De altfel, producătorul a inceput să exporte in acest an carne proaspătă in Bulgaria, Grecia şi Croaţia. Compania mai efectuează livrări in Marea Britanie, Spania şi Franţa. Exporturile reprezintă circa 15% din afacerile companiei. "Am fi vrut şi in Ungaria, dar acolo sunt reguli prin care lanţurile de magazine trebuie să vandă intr-o anumită proporţie doar produse locale", a spus proprietarul Transavia.
In ceea ce priveşte obiectivele pe care compania şi le-a propus pentru 2014, Ioan Popa arată că au fost atinse şi chiar depăşite.
"In primele nouă luni am avut un rezultat financiar excepţional, ne-am depăşit şi cifra de afaceri pe care am targetat-o, am avut un salt spectaculos la profit, ne-am atins şi obiectivul, incă din vară, de acoperire a creditelor pe care le aveam şi sper să ne atingem şi obiectivele vizavi de achiziţii pană la sfarşitul anului", a afirmat Ioan Popa.
Estimările pentru sfarşitul anului sunt un plus de 8-12% la cifra de afaceri şi minim 50% la profitul brut. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de 135 milioane euro, iar profitul brut de 12,5 milioane euro. Astfel, Transavia va incheia anul in curs cu afaceri de peste 150 milioane euro şi un caştig brut de aproape 19 milioane euro. Compania a investit in primele nouă luni 12 milioane de euro şi ar putea ajunge la 14-15 milioane euro pană la finalul anului, aproape dublu faţă de nivelul anunţat la inceputul anului, de 8 milioane euro, fondurile fiind alocate pentru indeplinirea strategiei companiei pentru următorii trei ani.
"Investiţiile au fost realizate in dezvoltare, pe mai multe paliere. Am făcut investiţii in vederea strategiilor de viitor, pentru că am anunţat că dorim in următorii trei ani să avem o creştere semnificativă, de 70-80%, faţă de acum", a explicat Ioan Popa.
In 2015, planul de investiţii va depinde de finalizare achiziţiei celor două unităţi de producţie. Transavia deţine 15 ferme de creştere a puilor de carne, două ferme de reproducţie şi două staţii de incubaţie, o fabrică de nutreţuri combinate, două abatoare de industrializare a cărnii şi o fabrică de procesare a cărnii, precum şi ferme vegetale cu o suprafaţă totală de 10.000 de hectare.
"Anul ăsta am mai făcut două ferme vegetale, una in Alba şi una in Cluj. (...) Am reuşit să ne asigurăm in totalitate cantitatea de cereale care ne trebuie anul viitor, la dimensiunile care le avem acum", a menţionat proprietarul Transavia.
In ceea ce priveşte cultivarea de soia, proiectul este in expectativă, pentru că nu funcţionează in zona in care Transavia deţine terenuri.
"Rămanem sub rezerva că putem să achiziţionăm terenuri intr-o zonă pretabilă pentru cultura de soia", a spus Ioan Popa.
Circa 80% din producţia Transavia este vandută prin marile reţele de magazine, iar către retaileri mici vinde doar cu plata pe loc, ca să nu aibă probleme cu recuperatul banilor.
Transavia nu produce mărci private pentru retaileri şi nici nu intenţionează, drept pentru care producătorul nu este prezent in unele lanţuri de magazine, precum Lidl şi Mega Image.
Intrebat in ce condiţii ar vinde afacerea, Ioan Popa spune că nu vrea să vandă.
"Nu vand in nicio condiţie, poate doar dacă n-aş mai putea să muncesc. N-am nicio motivaţie să vand. Dacă acum mi-ar da cineva o sumă pe firmă nu ştiu ce să fac cu banii dacă nu vreau să muncesc, şi ca să o vand să fac altceva este o utopie. Oferte am primit, dar nu ne interesează", a arătat şeful Transavia.
De asemenea, va păstra toată activitatea integrată, pentru că fiecare verigă aduce un profit.
Referitor la piaţa de carne de pui, Ioan Popa spune că a fost dificilă şi in stagnare in acest an.
"Din 2009, de cand a crescut TVA-ul la 24%, din datele noastre la sfarşitul anului trecut era o scădere de 20% la consumul de carne de pasăre. 2009 a fost un an de varf de creştere. Anul ăsta preţurile au stagnat, iar in a doua parte a anului există o mare presiune pe scăderea preţurilor, care se suprapune şi pe criza din Ucraina şi faptul că multă carne care mergea in Rusia ajunge şi la noi. Asistăm la un fenomen relativ nou, se fac foarte multe importuri de carne de pui din UE de către firme care se află in insolvenţă şi care nu mai plătesc nimic la buget. Aduc carnea in Romania fără taxe vamale, o vand cu TVA la comercianţi, dar pentru că sunt in insolvenţă nu mai plătesc nimic statului", explică el.
Sursa: Mediafax
18-10-2014