PwC: Achizitiile pe pietele emergente pot fi riscante si costisitoare
Achiziţiile pe pieţele emergente permit companiilor mari din economiile dezvoltate să-şi majoreze semnificativ afacerile, dar acest tip de tranzacţii sunt riscante şi pot fi foarte costisitoare dacă eşuează, arată compania de consultanţă şi audit PwC.
PwC a analizat peste 200 de astfel de tranzacţii, pentru a găsi cauzele care stau la baza acestor probleme, scrie Mediafax.

"În 2011 valoarea tranzacţiilor companiilor vest-europene şi americane pe pieţele emergente a fost de cel puţin 140 de miliarde de lire sterline; dar mai mult de jumătate dintre tranzacţiile care au trecut prin procesul de due diligence extern nu s-au finalizat; iar pentru acele tranzacţii care s-au încheiat, dar au întâmpinat ulterior probleme, costul mediu pentru cumpărător a fost de 50% din valoarea tranzacţiei", se arată într-un comunicat al PwC, care a realizat un raport pe această temă.
În plus, rata de eşec a tranzacţiilor care au intrat în faza de due diligence extern este mai mare decât pe pieţele dezvoltate. Acest lucru atrage costuri adiţionale tangibile - precum operaţiunea de due diligence-, dar şi intangibile, de exemplu încrederea investitorilor. Cele mai frecvente obstacole pentru încheierea tranzacţiilor sunt neîncrederea în evaluarea de piaţă, intervenţia guvernamentală, lipsa unor informaţii financiare transparente şi practici de afaceri "non-conformiste".
După încheierea unei tranzacţii, cea mai mare problemă o reprezintă reconcilierea diferenţelor apărute în afara parteneriatului, existând totodată o gamă largă de probleme operaţionale care fac dificilă preluarea şi integrarea unor active.
"Prea multe companii cad în aceste capcane uzuale şi nu trag învăţămintele corespunzătoare după tranzacţiile eşuate sau abandonate. Achiziţiile pe pieţele emergente sunt o încercare dificilă, nu în ultimul rând ca urmare a dificultăţii de a anticipa potenţialul de creştere al pieţelor emergente. A avea dinainte oameni în aceste ţări, precum şi experienţă locală, reprezintă un avantaj vital, tot aşa de important ca şi aprecierea corectă a oportunităţii de a investi într-o anumită ţară sau într-o anumită industrie. Astfel ar trebui abordată orice tranzacţie în pieţele emergente", a declarat în comunicat Radu Stoicoviciu, partener, liderul departamentului Consultanţă pentru Management şi Tranzacţii din PwC România.
El se aşteaptă ca volumul şi valoarea tranzacţiilor de pe pieţele emergente să crească în acest an, iar companiile să caute în continuare noi oportunităţi de extindere.