Povestea primului importator de masini din Romania. De ce isi vinde afacerea?
In 1993 un cetatean austriac, crescut in Italia si de origine israeliana a fost primul strain care a investit in industria auto locala. In 2011 Herbert Stein devine primul importator de masini care isi vinde businessul.

Herbert Stein s-a lansat in businessul romanesc in urma cu 18 ani, cand singurul om de afaceri care mai importa masini in Romania era Ion Tiriac. In 1993, cand Stein a lansat AutoItalia, singurii importatori oficiali prezenti in Romania erau cei detinuti de Ion Tiriac - Romcar, pentru marca Ford, si Autorom, pentru Mercedes-Benz -, lista completata si de Renault. AutoItalia a inceput vanzand masini Fiat, dar portofoliul companiei a crescut pe parcurs, fiind completat de marcile premium ale concernului Fiat - Alfa Romeo, Lancia si mai tarziu Maserati. Pe langa acestea, s-au integrat si branduri precum SsangYong, Honda Motorcycles, dar si Infiniti, brandul premium al grupului Nissan. Probabil cel mai mare insucces al AutoItalia a fost "ratarea" brandului Ferrari, mult dorit in portofoliul AutoItalia, dar care din mai 2007 este reprezentat in Romania de compania Forza Rossa, controlata de Ion Bazac, fost ministru al sanatatii din partea PSD, si sotia sa, Camelia Bazac, care a fost si primul brand manager pentru Maserati in cadrul AutoItalia.
In prezent, AutoItalia detine licenta pentru 13 branduri: Fiat, Fiat Comerciale, Alfa Romeo, Lancia, Infiniti, SsangYong, Maserati, Abarth, Honda Motorcycles si scuterele Segway, la care s-au adaugat de la inceputul anului si Chrysler, Jeep si Dodge, dupa semnarea unui acord preliminar cu grupul Fiat si pentru acestea. Dupa mai multe zvonuri despre vanzarea companiei in ultimul an, Herbert Stein a ajuns la o intelegere cu firma israeliana Mediterranean Car Agency pentru vanzarea AutoItalia, importatorul marcilor grupului Fiat, SsangYong, Infiniti si al motocicletelor Honda pe piata locala, potrivit unei surse din industrie. Tranzactia se situeaza in jurul a 20 de milioane de euro si depinde de indeplinirea unorconditii.
Mediterranean Car Agency detine importurile Fiat in Israel si este controlata de omul de afaceri Michael Levy. Michael Levy, cel care va prelua AutoItalia, este fiul lui Ennio Leah Levi, un industrias italian care a imigrat in Israel in 1979, dupa ce familia sa a infiintat in 1971 o fabrica de textile. Importatorul Fiat Levy Mediterranean a fost infiintat in 1989. Unul dintre semnalele unei tranzactii a fost la sfarsitul anului trecut, cand AutoItalia a imprumutat 9,5 milioane de euro de la Mediterranean Car Agency. Compania a gajat imprumutul cu mai multe proprietati imobiliare situate in bulevardele Colentina si Timisoara din Bucuresti, la cea din urma adresa aflandu-se si sediul central al companiei. Ulterior semnarii contractului de imprumut, actionarii AutoItalia au decis sa transfere catre Ran Auto Handels, firma-mama, inregistrata in Austria, peste 98% din actiunile AutoItalia Showroom, divizia care se ocupa de distributia vehiculelor.
Oficialii AutoItalia si cei ai Mediterranean Car Agency nu au oferit niciun comentariu despre acest subiect, tranzitia oficiala urmand insa a avea loc la mijlocul acestei saptamani. Vanzarea grupului AutoItalia reprezinta primul exit de pe piata autolocala si vine la doi ani de la inceputul crizei, interval in care vanzarile de masini s-au micsorat cu aproape 70% fata de nivelul atins in 2007 si 2008. In prezent, reteaua AutoItalia este alcatuita din peste 40 de showroomuri, dintre care trei sunt parte a AutoItalia Showroom, divizia de retail a grupului.
Afacerile grupului AutoItalia au atins anul trecut un nivel de aproximativ 60 milioane de euro, potrivit estimarilor BM, dupa ce in 2009 acestea au fost de peste 92 milioane de euro.
Continuare: www.businessmagazin.ro