Modelul de business a lui Octavian Radu

Pasul unu: cumpără afacerile. Pasul doi: le crește. Pasul trei: le vinde. E un bun rezumat al modelului de business al antreprenorului în serie Octavian Radu. Nu e exclus însă să mai dea și greș

"Sunt chinuit de patru ani“, mărturisește Octavian Radu. A vrut să construiască un RTC puternic, dar „de când cu criza, doar distrug“, spune el, făcând referire la intrarea în insolvență sau vânzarea „oarecum forţată“ a unor firme din grup. Liniște în sensul strict al cuvântului n-a fost niciodată, de fapt, în RTC Holding - un grup care în 2005, de pildă, număra 41 de firme cu activități diverse, de la papetărie la cosmetice, de la consultanță la prelucrări mecanice.

O privire în agitata istorie antreprenorială a lui Radu face ușor de înţeles de ce RTC a fost „mereu în mișcare“: a cumpărat afaceri la care se pricepea mai mult sau mai puţin, a pierdut bani cu ele (vezi fuziunea TCE-Curiero), le-a vândut ori le-a închis, a cumpărat altele și tot așa. De altfel, declaraţia sa de mai sus vine însoţită de confirmarea a încă unui exit: Rafar, divizia de fashion a RTC, tocmai a vândut cele trei magazine de încălţăminte Aldo celor de la Otter Distribution, compania care aduce în ţară primele două cele mai vândute mărci de pantofi din lume - Geox și Clarks.

„Toată lumea a ieșit într-un mic câștig. Vânzarea nu a fost sub prețul de achiziție“, se limitează să comenteze Octavian Radu când vine vorba despre valoarea tranzacţiei. La fel de discret este și acţionarul majoritar și directorul general al Otter Distribution, Filip Schwartz: „Nu pot da valoarea din motive de confidenţialitate. Negocierile au început în iulie 2011 cu Aldo Canada, au continuat apoi cu partenerul lor local și am preluat franciza la sfârșitul lui decembrie 2011“, dă el câteva detalii.

Cititi articolul integral in revista Capital