Miza unei tranzactii: Strauss Coffee, pe locul doi pe piaţa cafelei solubile din Romania, după preluarea mărcii Amigo
Strauss Coffee, producătorul cafelei Doncafe, ocupă locul doi pe piaţa cafelei solubile din Romania, după Nestle, odată cu preluarea pentru 20 milioane dolari a brandului de cafea Amigo, de la compania braziliană Cia Iguacu de Cafe Soluvel.

"Cel mai important concurent pe această piaţă (de cafea solubilă, n.r.) este Nestle. Concurenţi importanţi sunt şi Mondelez şi Maspex Polonia. Prin urmare, Strauss ocupă, după realizarea concentrării economice, locul doi in piaţă după Nestle, ceea ce accentuează ingrijorările de natură concurenţiale, referitoare la o posibilă creştere unilaterală a preţurilor", se arată in decizia Consiliului Concurenţei care aprobă tranzacţia, fără a menţiona insă cotele de piaţă ale companiilor menţionate.
Strauss Coffee a anunţat in februarie preluarea brandului de cafea solubilă Amigo, comercializat in principal in Romania, tranzacţie care urma să fie aprobată de Consiliul Concurenţei.
Activele preluate constau in mărcile de cafea Amigo, drepturile de proprietate intelectuală aferente Amigo, numele de domeniu şi stocul de cafea şi produse finite Amigo existente in proprietatea vanzătorului, la momentul tranzacţiei.
"Operaţiunea analizată conduce la consolidarea portofoliului de produse al Strauss pe piaţa cafelei solubile din Romania, vandută pe canalul retail. Realizarea concentrării nu ridică obstacole in calea concurenţei efective, in special ca urmare a creării sau consolidării unei poziţii dominante pe piaţa relevantă identificată (...) nu există indoieli serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal", menţionează sursa citată.
Analiza Consiliului Concurenţei s-a concentrat pe piaţa cafelei solubile comercializată pe canalul retail, segment pe care activităţile celor două companii se suprapun.
Cafeaua solubilă Amigo este cunoscută in Romania din 1983 şi a inregistrat in 2012 vanzări de 12,5 milioane de dolari şi o cotă de piaţă in volum de 1,8%. Brandul a intrat ulterior şi pe alte pieţe din regiune.
Importatorul exclusiv al mărcii Amigo pe piaţa locală este din anul 2002 Panfoods Romania, parte a companiei Panfoods Co. Ltd din Marea Britanie, care gestionează vanzările internaţionale de cafea pentru Cia Iguacu de Cafe Soluvel. Cafeaua produsă de grupul brazilian este ambalată la in unitatea Panfoods din comuna Văcăreşti, judeţul Damboviţa, foarte aproape de Targovişte.
In 2013, Panfoods Romania, cu 66 de angajaţi, a raportat o cifră de afaceri de 45,9 milioane lei (10,3 milioane euro), cu 12% mai mici faţă de 2012, şi un profit net de 1,13 milioane lei (256.000 euro), cu 22% mai mic.
Grupul israelian Strauss Coffee este prezent in Romania din 1994 şi este cel mai mare producător de cafea din piaţa romanească, brandul său Doncafe avand in 2012 o cotă de piaţă in volum de circa 22%. Strauss Romania a avut in 2013 o cifră de afaceri de 213 milioane lei (48,2 milioane euro), in scădere cu 9,5% comparativ cu 2012, şi pierderi de 4,5 milioane lei (1 milion euro), cu 59% mai mici.
Scăderea vanzărilor din Romania a continuat şi in primul trimestru, potrivit unui raport al grupului israelian, cu 13,6% in şekeli, la 48 milioane şekeli (10,4 milioane euro), şi 9,4% in lei, pe fondul accentuării concurenţei de pe piaţă.
Prezentă in 20 de ţări, Strauss Coffee are 14 fabrici şi vanzări anuale de peste 1 miliard de dolari şi produce şi vinde cafea prajită şi măcinată, boabe şi cafea instant, dar şi cappuccino, espresso, ceaiuri şi alte produse complementare, precum ciocolata caldă.
Detaliile tranzactie: Brandul Amigo cunoscut mai ales in Romania a fost cumparat de Doncafe pentru 20 milioane dolari
25-07-2014