EY: Companiile riscă să piardă investitori pentru că nu-şi fac publice informaţiile non-financiare

Decizia de a face publice performanţele de natură non-financiară nu mai este opţională pentru companiile care caută să atragă investitori, se arată in noul raport EY, Tomorrow's investment rules.

89% dintre investitorii de la nivel global spun că informaţiile referitoare la performanţele de natură non-financiară ale unei companii au jucat un rol esenţial in procesul decizional cel puţin o dată in ultimele 12 luni

70% dintre respondenţii din pieţele emergente utilizează frecvent sau ocazional informaţiile de natură non-financiară, comparativ cu 49% din cei din pieţele dezvoltate

Sondajul care stă la baza studiului a fost derulat pentru EY la nivel global de revista Institutional Investor in randul a 163 de investitori instituţionali şi a identificat principalele tendinţe in procesul de adoptare in raportările companiilor a informaţiilor corporative de natură non-financiară.

89% dintre investitori consideră că informaţiile privind performanţa de natură non-financiară au jucat un rol esenţial in procesul de luare a deciziilor cel puţin o dată in ultimele 12 luni. Două treimi dintre aceşti investitori utilizează deja o metodă prin care evaluează informaţiile de natură non-financiară şi, dintre aceştia, doar jumătate au un sistem structurat de evaluare sau un proces implementat. Raportul EY evidenţiază faptul că mulţi dintre investitori se bazează pe judecata personală in evaluarea datelor de mediu şi sociale disponibile pentru a determina impactul acestor factori asupra creării de valoare şi a profilului de risc al companiei.

In ceea ce priveşte principalele surse pentru informaţii de natură non-financiară, investitorii menţionează rapoartele anuale, rapoartele integrate şi site-urile companiilor, mai degrabă decat datele colectate de la terţe părţi. Acest aspect subliniază, o dată in plus, că a devenit crucial pentru organizaţii să ia in considerare modul in care prezintă informaţiile de natură non-financiară către diferite părţi interesate şi de aspecte financiare.

Mulţi dintre investitori au subliniat, de asemenea, că este o adevărată provocare găsirea unor modalităţi eficiente de a compara performanţa companiilor, chiar şi intre cele care activează in aceeaşi industrie. Lipsa de informaţii privind factorii de impact asupra randamentelor pentru acţionari reprezintă o frustrare comună, mulţi dintre investitori menţionand că nu au reuşit să cuantifice legătura intre performanţa de natură non-financiară şi cea financiară a companiilor.

Investitorii au identificat astfel deficienţe in modul in care raportează in prezent companiile, prin urmare acestea ar trebui să aibă in vedere o abordare mai structurată. Prin utilizarea unui model integrat, companiile ar putea raporta ceea ce este semnificativ pentru ele, furniza informaţii suplimentare şi menţiona unde investitorii sau echipele de evaluare a investiţiilor pot găsi detaliate aceste informaţii pe care le-ar putea considera utile.

Sondajul a identificat, de asemenea, diferenţe geografice in privinţa ratei de utilizare a informaţiilor de natură non-financiară. Peste 70% dintre respondenţii din pieţele emergente utilizează frecvent sau ocazional informaţii de natură non-financiară, in comparaţie cu doar 49% dintre cei din pieţele dezvoltate.

In contextul in care investitorii incearcă să işi minimizeze riscurile, 43% din respondenţii din pieţele emergente au declarat că informaţiile de natură non-financiară au fost esenţiale in minimizarea riscului, in comparaţie cu doar 29% dintre cei din pieţele dezvoltate; ceea ce subliniază faptul că riscurile generate de problemele de mediu, sociale sau de guvernanţă corporativă sunt mai răspandite in pieţele emergente.

"Desfăşurăm o varietate de sondaje in cadrul EY in fiecare an, dar, pentru mine personal, rezultatele acestui raport au fost o surpriză plăcută. Cu siguranţă ne aşteptam ca unele dintre informaţiile de natură non-financiară pe care investitorii instituţionali le iau in considerare să fie strans legate de performanţa financiară a companiilor (precum impactul reglementărilor asupra unei companii şi capacitatea acesteia de a minimiza riscurile). Totuşi, era greu de anticipat de exemplu faptul că al patrulea factor in ordinea importanţei pentru investitorii instituţionali il reprezintă demonstrarea responsabilităţii sociale corporative. Acest factor a fost considerat esenţial de către 69,7% dintre respondenţi", comentează Anamaria Cora, partener şi lider al departamentului de audit financiar, EY Romania.

"In Romania, influenţa pozitivă a investitorilor instituţionali incă nu se face resimţită, dar cu siguranţă in următorii ani această situaţie se va schimba, mai ales prin prisma creşterii importanţei investiţiilor realizate de aceştia (chiar in ultimele zile au fost anunţate investiţii record de 1,2 miliarde RON atrase de fondurile mutuale in primul trimestru al anului 2014). De aceea, rezultatele studiului EY pot reprezenta pentru companiile şi analiştii investiţionali romani nu numai o lectură interesantă de moment ci şi o privire valoroasă in viitor, spre evoluţiile ce vor avea loc in piaţa romanească", concluzionează Anamaria Cora.

Cititi si:
EY: Mai mult de jumatate dintre executivi iau in considerare vanzarea totala a afacerii iar o treime dintre ei vanzarea de active

EY: Se lucrează la tranzacţii mari

EY: Intraprenoriatul - un motor al inovării

11-05-2014

Cititi articolul integral in Bursa.ro