Ernst & Young: Marile corporatii au resurse, dar le lipseste motivarea pentru fuziuni si achizitii
Intr-o analiza Ernst & Young se estimeaza o scadere a pietei de fuziuni si achizitii (M&A) la nivel global, in ciuda climatului economic pozitiv. Se observa o reorientare a strategiilor de business de la oportunitatile de cumparare, catre optimizarea portofoliului si a afacerii iar pe de alta parte se observa cresterea vanzarilor pe fondul tendintei de consolidare a lichiditatilor si de renuntare la activele colaterale non-core.

Mediul economic mai favorabil tranzactiilor nu reuseste inca sa convinga marile corporatii sa se angajeze in fuziuni si achizitii, conform ultimului Capital confidence barometer al Ernst & Young. Studiul are la baza un sondaj desfasurat in luna martie 2012, in cadrul caruia au fost chestionati peste 1.500 de executivi de top din 50 de tari din intreaga lume.
Doar 31% dintre cei intervievati au declarat ca intentioneaza sa se implice intr-o activitate de achizitii in urmatoarele 12 luni, in scadere fata de nivelul de 41% inregistrat in octombrie 2011. Aceasta este cea mai mica valoare inregistrata de la primul barometru Ernst & Young, realizat la sfarsitul anului 2009. In schimb, numarul companiilor care cauta sa vanda active a crescut de la 26% la 31% - in crestere cu 5%.
In ceea ce priveste achizitiile, companiile din domeniul serviciilor financiare, biotehnologiei, de petrol si gaze, de tehnologie si de produse de larg consum au declarat ca sunt interesate sa faca tranzactii. Companiile din domeniul minier si metalurgic, auto, al energiei si utilitatilor sunt mai putin increzatoare in privinta unor viitoare implicari in activitati de fuziuni si achizitii. Companiile cu sediul in India, Marea Britanie, SUA si Germania s-au clasat printre cele mai predispuse sa se implice in tranzactii, in timp ce omoloagele lor din Japonia si Rusia s-au dovedit mai precaute. La intrebarea referitoare la pietele ce sunt vizate pentru tranzactii, primele cinci mentionate au fost China, India, SUA, Brazilia si Indonezia.
In ciuda contextului economic actual mult mai favorabil pentru revitalizarea tranzactiilor, principala caracteristica a politicii de fuziuni si achizitii ramane mai degraba prudenta, decat increderea. Cu un acces mai bun la credite si dispunand de lichiditati, multe companii au acum mijloacele si metodele de a face tranzactii, insa motivatia lor este temperata de ingrijorarile privind soliditatea si durabilitatea redresarii economice globale.
Temerile companiilor in privinta activitatii de fuziuni si achizitii pe termen scurt sunt determinate si de imposibilitatea de a avea o perspectiva pe termen lung pentru anumite aspecte critice, cum ar fi valoarea de piata.