Cel mai mare grup polonez de retail este interesat de achizitia unei retele romanesti
Biedronka, lanţul polonez de supermarketuri care numără 2.400 de magazine şi are afaceri anuale de 7,7 mld. euro, analizează intrarea pe piaţa locală de retail prin preluarea unei reţele din eşalonul doi

Piaţa locală de comerţ este dominată de giganţi germani - grupul Schwarz cu Kaufland şi Lidl - şi francezi - Carrefour şi Auchan - cu afaceri de sute de milioane sau chiar peste un miliard de euro. Intrarea in Romania a polonezilor de la Biedronka se poate face astfel printr-o achiziţie a unei reţele din eşalonul doi, cum este cazul lanţului de supermarketuri Profi, controlat de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors, sau Mega Image, deţinut de grupul belgian Delhaize.
Polonezii de la Biedronka deţin singuri o reţea de două ori mai extinsă decat tot comerţul modern local - ce include supermarketuri, hipermarketuri, magazine de tip discount şi cash&carry - iar afacerile lor in 2013 sunt de 7,7 miliarde de euro, in contextul in care cel mai puternic comerciant local - Kaufland - are afaceri de circa 1,65 mld. euro in 2013 potrivit estimărilor ZF, iar tot comerţul modern local are o valoare de aproape 9 mld. euro anul trecut.
Lanţul se uită cu atenţie la piaţa locală de retail, iar cea mai la indemană achiziţie ar fi lanţul Profi, care a terminat anul trecut cu afaceri de aproape 330 de milioane de euro, numără peste 200 de supermarketuri, fiind al doilea cel mai extins lanţ de magazine din Romania după Mega Image. Lanţul este cea mai plauzibilă ţintă de achiziţii in contextul in care retailerul s-a extins agresiv in ultimii ani, iar acţionarul şi-a anunţat incă de la inceput intenţia de a vinde in momentul in care reţeaua ajunge la maturitate.
"Un fond de investiţii rămane in acţionariatul unei reţele de comerţ o perioadă de 3-5 ani, scopul fiind incă de la inceput exitul. In cazul Profi, Enterprise Investors a intrat in acţionariat in 2009, astfel că in acest an se implinesc deja cinci ani şi investiţia ajunge la maturitate" spune Marcelo Mihai, senior consultant in cadrul companiei de consultanţă in management Geva & Company.
O intrare pe piaţa locală a Biedronka este posibilă doar printr-o achiziţie a unui lanţ deja existent in contextul in care deschiderea de magazine de la zero este prea tarzie, piaţa locală de comerţ modern numărand deja 12 reţele, peste 1.100 de magazine şi afaceri de circa 9 mld. euro anul trecut.
Aflati mai multe in ZF.ro
03-02-2014