Ce trebuie sa stii pentru a semna o tranzactie de succes
Oamenii de afaceri care au in plan la un moment dat vanzarea business-ului ar trebui sa se comporte cu "petitorii" ca intr-o casatorie, adica sa fie sinceri si corecti, au declarat antreprenori romani care au incheiat in ultimii ani exituri de zeci de milioane de euro, prezenti la conferinta EY- M&A Outlook
Stefan Gadola: Nu e bine sa vopsesti gardul inainte de o tranzactie
Un exit de succes: "Am infiintat firma in 1990 alaturi de doi prieteni. Nu ne-am gandit ca vom face exit vreodata. Nu ne-am gandit nici acum 5 ani sa vindem, afacerea mergea frumos, iubeam firma, eram implicati, si in concedii ne gandeam tot la firma. Era exclus sa lasam copiilor compania, intrucat sunt foarte diferiti. Ca si concept, firmele nu se vand, ci se cumpara. Si a venit cumparatorul, prima data in urma cu 5 ani, cand ne-a contactat o firma puternica de investitii. In primele momente am zambit, insa propunandu-ne o oferta avantajoasa, ne-au pus pe ganduri. Am negociat 8 luni, aproape am incheiat afacerea, aveam cumparata sampania insa am gasit anumite conditii care nu ne avantajau. (...) Intr-o tranzactie fiti foarte sinceri si corecti. E greu sa pacalesti un investitor. E si urat ca dupa semnarea certificatului de casatorie sa afle ca il inseli cu cineva. E important sa arati bine la o tranzactie, dar nu e bine sa vopsesti gardul inainte de un deal. Recomand sa aveti un consultant legal si financiar, care va vor ajuta sa aveti un contract solid si sigur", afirma Stefan Gadola, fondatorul EnergoBit, business de peste 170 mil. euro.
Noi investitii: Strategia mea si a celor doi copii este diversificarea. Avem investitii in eoliene, microhidrocentrale. Insa aici avem un cadru legislativ instabil. Ne mai gandim la agricultura si la afaceri in retail, bursa, produse bancare. Simt ca e foarte greu sa decizi unde sa investesti si sa ai o siguranta. De aceea mizam pe diversificare, pentru a reduce riscurile. 2015, sub lupa: Cred ca vor fi mai multe tranzactii peste un an, exista un potential de crestere in economia romaneasca. Cred ca in industria alimentara vor fi tranzactii ce se vor intampla probabil peste un an.
2015, sub lupa: Cred ca vor fi mai multe tranzactii peste un an, exista un potential de crestere in economia romaneasca. Cred ca in industria alimentara vor fi tranzactii ce se vor intampla probabil peste un an.
Bogdan Putinica: Ajungi sa iti modelezi afacerea pe un model de M&A
Un exit de succes: "Intre 2004-2005 era la moda M&A in IT, se vindeau 1-2 companii pe an. Investitorii cautau firme destul de stabile. Cam prin 2005 am inceput sa avem intalniri cu potentiali cumparatori. Ni se parea ca foarte multa lume venea in Romania ca intr-un El Dorado. In 2005 ne-a batut la usa un consultant francez care valida tinte de achizitii pentru un gigant. Am intrat astfel in discutii cu Adecco. Aveam o cifra de afaceri de 5 mil. de dolari la momentul respectiv, la Adecco era 20 de miliarde. Ne-am luat un consultant care ne-a ajutat foarte mult. Chimia dintre noi si echipa de negociere a fost perfecta. Ne-am inteles perfect, ne-au dat incredere. Dupa ce am incheiat contractul, luna de miere s-a incheiat. Am pierdut din vedere antreprenoriatul ultra rapid si cu flexibilitate. Urmatorii doi ani au fost un studiu de caz despre cum micul David roman se lupta cu Goliatul international pentru a face acest business sa mearga. Aceasta perioada a fost ca un MBA pe gratis. Am ajuns in 2008 cu temele facute in pozitia de a genera un exit prin care am dres toate oalele sparte, sa facem un exit bun si pentru noi si pentru investitorii suedezi. Acum stiu ce sa evit intr-un exit, banii sunt importanti, insa pierzi mult mai mult daca intri intr-un parteneriat disfunctional. Principala lectie invatata: echipa care te ajuta sa implementezi ideea e cea mai importanta", povesteste Bogdan Putinica, vicepresedinte senior Enea Software.
Noi investitii: M-am indepartat de IT. Mi-am pus palaria de investitor si am avut foarte multe idei. Am avut 14 esecuri si 3 reusite. Acum ma uit la agricultura, fitness si probabil putin de turism in viitor.
2015, sub lupa: Mie imi plac campionii nationali. Mi-ar placea sa vad mai multi, e un business care poate produce valoare pe termen scurt. Loc in Romania este gramada, cat vrei. Cultura serviciilor abia se formeaza. In Romania este loc pentru lucrurile facute bine, incearca sa fii numarul 1 sau 2 si va fi bine.
Cititi articolul integral pe: WallStreet.ro
14-06-2014