Antreprenorii romani din Marea Britanie au creat afaceri de milioane de lire sterline și estimează creșteri semnificative
Fie că iși desfășoară activitatea in sectoare tradiționale ale industriei și serviciilor, fie că dețin companii din domeniul IT, antreprenorii romani din Marea Britanie au construit afaceri de milioane de lire sterline și estimează creșteri semnificative in perioada următoare
George Bețianu este proprietarul grupului de companii Riverside Group London Limited, care are 700 de angajați, dintre care aproximativ 500 sunt romani. Grupul cuprinde șase firme in domeniul serviciilor de taximetrie, industriei alimentare, serviciilor de asistență medicală, serviciilor de curățenie, o agenție de recrutare personal și o agenție de turism.
Cand a ajuns in Marea Britanie, in 1991, avea in buzunar 50 de dolari și nu știa decat două expresii in limba engleză - "Bună ziua!" și "Mulțumesc!". Prima firmă a inființat-o in 1995 - Media Cars, pentru servicii de taximetrie, și este acum cea mai mare din cadrul grupului, cu o cifră de afaceri de 5 milioane de lire sterline in 2013.
Inainte de a pleca din Romania, George Bețianu a practicat boxul de performanță, timp de 17 ani, la clubul Steaua și a făcut parte din lotul olimpic. Inceputul in Anglia a fost dificil - "Invățam in fiecare zi cuvinte in limba engleză. După șase luni de zile am cumpărat o mașină și așa am inceput să fiu taximetrist, acesta fiind primul job oficial pe care l-am avut", spune Bețianu.
Cea mai tanără in grupul de companii - firma de produse din carne Maestro, pe baza unor rețete romanești, cu o cifră de afaceri de trei milioane lire sterline, are cea mai rapidă creștere și le va depăși pe celelalte, a estimat proprietarul Riverside Group London, la o intalnire cu jurnaliști romani, la Londra, la inceputul lunii martie. Bețianu intenționează să extindă această afacere prin dezvoltarea unui lanț de magazine alimentare. "Am multe cunoștințe care organizează petreceri, conferințe, evenimente diferite și incerc prin această afacere să promovez gustul romanesc", afirmă patronul Riverside Group London.
Pe Emi Gal, 27 de ani, CEO-ul unei companii de milioane de dolari, presa l-a numit 'copilul minune al online-ului romanesc' și 'Zuckerberg al Romaniei'. La 10 ani a inceput prima 'afacere', realizand cărți de vizită profesorilor de la școală, iar la 20 de ani a plecat din Romania și s-a mutat la Londra. Emi Gal a creat in Romania compania Brainient, specializată in tehnologie pentru piața de video advertising, și a reușit să-și dezvolte ideile la Londra și New York, reușind să atragă finanțări de circa patru milioane de dolari de la fonduri de investiții cu capital de risc și "business angels".
Afacerea sa oferă caracteristici interactive clipurilor postate online, ajutand clienții să iși crească veniturile din publicitate. 'Dacă aș fi rămas in Romania nu aș fi ajuns atat de departe', spune Emi Gal, adăugand că in Marea Britanie și SUA sunt mulți clienți și mulți bani. Platforma BrainRolls a fost utilizată in campaniile de video advertising de Disney, ASOS, Warner Brothers, Canon și Coca Cola.
Compania are birouri la Londra, New York și București, are o creștere medie de 200% anual, iar Emi Gal este CEO-ul și cel mai mare acționar al Brainient.
Călin Humă - președintele Indes Group și CEO-ul Bridge2Romania - este inițiatorul platformei Bridge, care iși propune facilitarea investițiilor britanice in Romania și accesul la informații utile al IMM-urilor și administrațiilor locale.
Stabilit in urmă cu peste 20 de ani in Marea Britanie, Humă a organizat o serie de intalniri intre oameni de afaceri din cele două țări, unele concretizate in parteneriate. "In Anglia sunt 5 milioane de IMM-uri. Firmele englezești au acces prin diverse medii la proiectele guvernamentale, dar foarte puține dintre acestea, care nu au legături directe cu Romania, cunosc cate ceva despre oportunitățile de afaceri de aici. Bridge este o platformă digitală bilingvă, un Facebook al companiilor, pentru că in măsura in care oricine are o idee o poate genera singur prin intermediul acestei platforme fără a mai apela la intermediari", afirmă Călin Humă.
El estimează că această inițiativă de social networking pentru dezvoltarea afacerilor in special in sectorul IMM-urilor are un potențial de 250 de milioane de euro in următorii cinci ani.
Tech City este un "cluster" (concentrare geografică de companii interconectate dintr-un anumit domeniu de activitate - n.r.) situat in zona de centru și est a Londrei, pentru start-up-uri și mici companii de IT. Lansat in noiembrie 2010, cu un număr de 200 de companii, Tech City a ajuns la 1.300 de companii și este "tech cluster"-ul cu cea mai rapidă creștere din Europa.
Accesul ușor la centrul financiar al Londrei, interesul fondurilor de investiții și al finanțatorilor de tip "business angels", activitățile de promovare și entuziasmul comunității din Tech City au atras specialiști in IT de peste 200 de naționalități, printre care și romani.
George Urdea este unul din tinerii care lucrează in Tech City. S-a născut la Sibiu și a plecat din Romania pentru că "nu avea timpul și banii" pentru a-și dezvolta ideile. A lucrat in Romania cu companii străine și a beneficiat de un program de internship la Bursa de Valori București, dar a considerat că obținerea autorizațiilor pentru afacerile pe care voia să le inceapă era "copleșitoare". Tanărul roman a ajuns și in Chile, care are un program de susținere a start-up-urilor și a dezvoltat in Tech City firma Nobly care oferă aplicații pentru comercianții mici și mijlocii. Impreună cu alți doi tineri, Urdea a investit in Nobly 25.000 de lire sterline.
AGERPRES
17-03-2014